Projekt Mladí a úspešní – pyramídová hra, alebo jedinečná príležitosť?

  1. Domov
  2. Blog
  3. Marketing
  4. Projekt Mladí a úspešní – pyramídová hra, alebo jedinečná príležitosť?

V posledných dňoch/týždňoch sa nám na Instagrame rozmáha na prvý pohľad jedinečný projekt s perfektnou firemnou kultúrou a celkovo až príliš dokonalý a jednoduchý na to, aby bol pravda. Reč je o projekte Mladí a úspešní. Prečo takému niečomu vôbec venujem pozornosť? Zlákali aj mňa, alebo je tento článok zaplatený? Nie, a to teda rozhodne nie. Mala som pocit, že ide o podvod, no chcela som si byť istá… Keďže z ich online prezentácie len ťažko zistíš, o čo sa skutočne jedná, ukážem ti to v tomto článku.

Je pravda, že článok začínam písať skeptická voči celému tomuto projektu. Nepozdáva sa mi ich tajomnosť, sebaprezentácia, ani zháňanie nových ľudí do tímu. V minulosti som sa stretla s viacerými pyramídovými hrami, či projektami podobnými práve tomuto. Napriek tomu sa snažím byť otvorená informáciám a pozerať sa na veci z oboch strán. S viacerými zapojenými v tomto projekte som bola v kontakte, a taktiež mala videohovor so samotným zakladateľom projektu Mladi a úspešní.

V článku sa dočítaš:

  • Ako sa prezentujú vo svojom online priestore?
  • Ako si zháňajú nových ľudí do tímu? (prešla som ich pohovorom!)
  • Čo zistíš na spoločnom videohovore, a s kým hovoríš?
  • ČO SKUTOČNE ROBIA – a dá sa tým zarobiť?
  • Záver – príležitosť či podvod?

Čo zistíme z ich stránok…

Začneme na webovej stránke www.mladiauspesni.online . Webovú stránku majú spravenú pekne, to sa musí uznať. Jednoduchá, moderná, prehľadná, návštevníka si nejakú dobu udrží. Veľkú časť obrazovky zaberá premenlivý text „Cestuj/zabávaj sa/plň si sny/zaži úspech/zarábaj online.“ a v pozadí sa prehráva video zostrih ich top zážitkov „z práce“. Ich motto „Pomáhame mladým ľuďom plniť si svoje sny…“ toho síce veľa nepovie o ich oblasti podnikania, no kto by si nechcel plniť sny? Ideme teda analyzovať ďalej.

To, čo ďalej vieme vyčítať na stránke je, že ti ponúknu:
– online biznis (no bez bližšej špecifikácie)
– vlastné know-how (k tomuto sa vyjadrím nižšie)
– vzdelávací systém
– osobnostný rozvoj (vraj objavíš svoje lepšie a úspešnejšie ja)
– cestovanie (opäť, čo je väčšie lákadlo ako cestovanie?)
– ocenenie (veľké pódiá, potlesk, konfety…)
– časová sloboda (u našej generácie je bežná práca strašiak, časová sloboda a byť sám sebe pánom znie lepšie)
– tím
– zábava (túto časť promujú na svojom Instagrame najviac zo všetkých)

Na stránke taktiež nájdeme zopár motivačných citátov, fotografie manažérov projektu a blog, na ktorom sú výhradne články o cestovaní na semináre v rámci tohto projektu. Lákajú najmä mladé študentky, ktoré túžia po vlastnom zárobku, cestovaní a ocenení. Samotné cestovanie aj ocenenie spomínajú veľmi často – nečudo,, veď to ako lákadlo funguje. Ocenenie formou zdieľania ich fotografie na sociálnych sieťach s oslavným popisom, a pri vyšších pozíciách sa dočkajú aj potlesku s konfetami na pódiu pred 1 500 ľuďmi.

Ich najpoužívanejšie slová sú biznis, financie, online, projekt, manažér, spolupráca, a zábava. Vďaka týmto slovám to síce znie lákavo, no v skutočnosti stále ani len netušíme čo vlastne robia. A to sme prešli celú stránku. Ak by mala takýmto „tajomným“ spôsobom spravený web akákoľvek agentúra či vzdelávacia inštitúcia, asi by nezískali veľa záujemcov.

Mimochodom, ak by sa skutočne jednalo o jedinečnú príležitosť online biznisu pre mladých, nepísali by o nich aj iné médiá? Pravdepodobne písali. Píše o nich niekto? Nie. Píšem o nich ja a zatiaľ nie práve v svetle ktoré by sa im páčilo.

Schovávajú svoju činnosť úmyselne, alebo to len „zabudli spomenúť“? So stopercentnou istotou môžem povedať, že až v takejto miere to nie je náhoda. Nielenže nevieme čo robia, nevieme ani od kedy to robia. Vieme ale, že v ich projekte sú 3 direktori a 20 manažérov. Manažérov čoho? Ani srnky netušia, no znie to dobre.

Ako teda získavajú nových ľudí?

Cez Instagram. Pravdepodobne aj teba zasiahla podobná správa, ako vidíš nižšie. Či už v komentári alebo priamo v súkromnej správe. Desiatky mladých dievčat posielajú tieto dve správy, len výnimočne s nejakou obmenou. Predpokladám preto, že to „vlastné know-how“, ktoré ponúkajú, obsahuje aj vzorové správy ktoré treba rozoslať všetkým IG účtom, ktoré nájdu.

mladi a uspesni automaticke spravy

Zaujímavé je, že dievčaťu napravo som aj odpísala s prosbou o viac informácií, no odvtedy sa neozvala… Pre účely tohto článku som následne sama kontaktovala ešte zopár dievčat, dokonca aj z iného profilu, no výsledok bol vždy rovnaký. Bez odpovede. Až som sa raz ozvala manažérke z ich stránky, a dohodla si telefonát. Čo nasledovalo si môžeš prečítať nižšie.

Mladí a úspešní sľubujú, že ťa budú školiť a vzdelávať, odovzdajú ti konkrétny plán práce, a práca je vhodná úplne pre kohokoľvek. Ako tomu ale môžeme veriť, keď už pri prvom kontakte nezvládajú ani úplný základ – komunikovať?

Tip: Sleduj ma na Instagrame

Čo sa dialo po odpísaní na správu?

S daným dievčaťom sme si dohodli telefonát. Trval 1 minútu a 37 sekúnd. Prečítala mi nejaké poznámky o tom kto sú, no bola to viac menej rovnaká slovná vata ako som našla aj na stránke. Zistila som, že „spolupracujú s veľkou medzinárodnou úspešnou spoločnosťou s katalógovou kozmetikou , no nejedná sa o katalógový predaj. „. Hovor skončil dohodnutím si času spoločného videohovoru so zakladateľom Mladí a úspešní cez Zoom.

EDIT: Po pár dňoch či hodinách odpísali aj ostatné dievčatá, no každá mi povedala to isté a ponúkala videohovor.

Princíp pyramídovej hry

Kým budem pokračovať ďalej, a teda k samotnej podstate a náplne práce tohto projektu, chcela by som dať do pozornosti (v mnohých krajinách nelegálny) princíp pyramídovej hry.

Predpokladám, že s pyramídovou schémou si sa už stretol, no predsa len v krátkosti vysvetlím o čo ide. Je to obchodný model, v ktorom zárobok závisí od privedenia nových členov do systému. Keď vstupuješ ty, zaplatíš poplatok, ktorý potom vyžaduješ od všetkých ľudí, ktorí sa registrujú pod tebou. Časť tohto poplatku väčšinou ide tebe, a zvyšok ľuďom nad tebou. Takýto model však nie je dlhodobo udržateľný. Zarobia na ňom jedine organizátori a tí účastníci, ktorí sa prihlásili medzi prvými.

Princíp projektu Mladí a úspešní

Po krátkom telefonáte som dostala link na zajtrajší videohovor. Pripojenie bolo jednoduché. Povinnosťou bola zapnutá webkamera a mikrofón. Prednášku o fungovaní mal sám zakladateľ projektu – tak som zistila, že direktori uvedení na stránke sú zakladatelia. Spolu so mnou sa pripojilo aj 14 dievčat a jeden chlapec, všetci odhadom vo veku 16-22 rokov.

videohovor cez zoom - mladi a uspesni

Muž ktorý s nami komunikoval bol očividne skúsený rečník, čo som si neskôr z jeho IG potvrdila. Hovoril však dosť rýchlo. Až tak rýchlo, že som si miestami nestíhala ani písať poznámky, a nie to ešte poriadne rozumieť čo hovorí. Neviem či to bol zámer alebo už to chcel maž z krku.

Informácie spomínané nižšie v tomto článku sú získané z nezáväzného videohovoru. Na tento videohovor sa môže dostať ktokoľvek po kontaktovaní projektu Mladí a úspešní. Nejedná sa teda o dôverné informácie.

Forma zárobku

Viac krát mi bolo prízvukované, že sa nejedná o katalógový predaj. A naozaj tomu tak je. Členovia totiž „predávajú! členstvá novým členom. V nasledujúcich odstavcoch sa budem venovať tomu, čo som sa dozvedela na pohovore.

Pozri aj: 7 tipov pre prezentovanie ako profík aj bez skúseností

Zarábaš podľa toho, koľko predáš. To dáva zmysel. Aby si tomu princípu ľahšie porozumel, a tiež aby sa to mne ľahšie vysvetľovalo, ukážem to na príbehu.

Ukážka na príbehu

Kontaktuje ťa mladá slečna, že má pre teba príležitosť, spoluprácu. Prejdeš si video pohovorom a keďže je dobrý rečník a máš málo času na otázky či premyslenie, ideš do toho. Vstupný poplatok sú 3€, ktoré sa údajne darujú na charitu (to som neprezisťovala a ani nebudem, lebo o to v článku nejde). Stávaš sa členom jej tímu. Máš dve možnosti: stať sa iba spotrebiteľom, čiže si budeš kupovať ich produkty pre svoju vlastnú spotrebu (s 20% zľavou a možnosťou získať darčeky a bonusy, ako ktokoľvek iný registrovaný), alebo sa stať biznis partnerom. Biznis partner znamená, že taktiež budeš registrovať nových ľudí tak, ako mladá slečna registrovala teba.

Prvé týždne však nezarábaš nijako. Len míňaš peniaze a kupuješ si produkty od tejto značky/firmy. Na to aby si začal zarábať potrebuješ za tri týždne (čiže počas jedného katalógu) spraviť obrat za 300 bodov, respektívne v hodnote cca 230€. Ak sa ti toto podarí, dostal si sa na prvú, 4% pozíciu a odteraz z každého svojho predaja získaš 4% províziu (čiže z každých 10€ dostaneš 0,4€).

Keďže predať kozmetiku za 230€ nemusí byť jednoduché osamote, pomôžu ti s tým vyššie uvedení biznis partneri. Pripomínam že sa nejedná o katalógový predaj, a tak sa poďme pozrieť na to, ako sa ti vlastne tento obrat podarí. Nepredávaš produkty, predávaš členstvá s výhodami. Tými výhodami sú skúšanie kozmetiky od spomínanej značky so 100% zárukou spokojnosti, nakupovanie s 20% zľavou, školenia a workshopy, darčeky, možnosť rastu a samozrejme o XY mesiacov (ak vôbec) cestovanie do zahraničia na semináre. Takýmto spôsobom úplne stačí, keď si ty a tvoja rodina bude pravidelne objednávať kozmetiku výhradne od . Rovnako tak aj všetci ľudia ktorých zaregistruješ pod seba…

S vyššími predajmi/obratmi samozrejme prichádza aj vyšší zárobok. Nebudem tu však detailne rozoberať každú pozíciu. Vyššie opísaná bola prvá, čiže 4% pozícia, kedy začínaš mať 4% províziu z každého predaja. Pri ďalších pozíciách samozrejme rastie aj tvoja výplata – napríklad ak chceš za 3 týždne zarobiť 300€, musíš spraviť za rovnakú dobu obrat v hodnote 2000€. To znie celkom strašidelne veľa, nie? Pokiaľ do svojho tímu ale zaregistruješ viacero ľudí, oni ti pomôžu tento limit naplniť. V praxi to znamená, že zaregistruješ trebárs 40 ľudí, a každý z nich spraví objednávku po 50€. Bum, aké je to zrazu „ľahké“.

Pozri aj: Ako cestovať bezpečne aj ako sólo dievča?

A to cestovanie?

No, prvé mesiace, ale pravdepodobne prvé ROKY sa žiadne cestovanie nekoná. Na to, aby si sa dostala na ich medzinárodný seminár musíš byť 12% pozícia – a to hneď niekoľko mesiacov po sebe, aby si sa „stihla kvalifikovať“. A ty už vieš čo je to 12% pozícia a koľko peňazí za tým je…

Záver – takže podvod či príležitosť?

Priznávam, že moja počiatočná skepsa po video hovore jemne opadla. Ale skutočne len jemne. Popísaním svojho biznisu však vyvrátili moju pôvodnú teóriu o pyramídovej hre, na ktorú sa to spočiatku podobalo. Nepôjdeme od nej ale ďaleko. Projekt Mladí a úspešní je ukážkovým príkladom Multi level marketingu. Táto forma podnikania je často zamieňaná so spomínanou pyramídovou hrou, no odporúča sa jej taktiež vyhýbať.

JEDNOU VETOU: Účasť v projekte Mladí a úspešní z teba nespraví úspešného biznismena ani boháča. Napriek tomu že ťa budú nazývať biznismenom, podnikateľom a gratulovať ti ku každému sebemenšiemu úspechu, v skutočnosti budeš iba podpriemerne platený obchoďák tejto kozmetickej spoločnosti.

Multi level marketing (MLM)

Schéma multi level marketingu, nazývaného tiež aj „sieťový marketing“ pripomína pyramídu. Na jej vrchole je jeden človek, ktorý má pod sebou zaregistrovaných ďalších ľudí. Napríklad dvoch. No a títo dvaja ďalších dvoch. Takže ten človek na vrchole má pod sebou registrovaných celkovo šesť ľudí, ktorí pracujú, a tým zároveň pracujú aj naňho. V skutočnosti sa však bavíme o stovkách až tisíckach ľudí.

Od spoločnosti ktorá funguje na princípe multi level marketingu si kúpiš jej produkt. Ak sa ti zapáči, ponúkneš ho ďalej kamarátom či rodine. Za to, že si firme priniesol nového zákazníka, dostaneš odmenu. To znamená, že firma vďaka tebe ušetrí horibilné čiastky na reklamu v médiách, a podelí sa s tebou o zisk. Tento zisk pre teba pôsobí lákavo, no pre firmu predstavuje len zanedbateľné percento z toho, čo by ich stálo platiť profesionálneho obchoďáka alebo markeťáka. Nie každý MLM je podvod a týmto spôsobom sa naozaj dá zarobiť peniaze. Rozhodne však nie rýchlo a bez tvrdej práce.

Ak ťa tento druh podnikania zaujíma, na internete o ňom nájdeš množstvo článkov či Youtube videí. Okrem tejto značky (názov ostane skrytý) poznáš určite množstvo ďalších spoločností, ktoré robia biznis takýmto spôsobom. Sú nimi napríklad Avon, Herbalife, Mary Kay, OVB či Partners Group.

Moje stanovisko

Do multi level marketingu sa nechcem zapliesť. Ale to mi bolo jasné od začiatku. Osobne si myslím, že takáto forma predaju je výhodná akurát tak pre tú konkrétnu značku, a pár ľudí na vrchu zoznamu ľudí zapojených v Mladí a úspešní. Neviem si predstaviť čo by ma ich spomínané webináre a koučingy naučili, akurát tak manipulovať ľuďmi pomocou dobrého rečnenia – tak ako aj ich zakladateľ na biznis videohovore. Bolo vidno, že on tu je len na technické veci a prijímanie nových ľudí, pretože o svojich produktoch nevedel ani ň.

Firmy poslednú dobu vo všeobecnosti rady využívajú ekologickosť na marketingové účely, pretože na to spotrebitelia počujú. Keď sa ho jedna slečna na videohovre spýtala, v čom spočíva ekologickosť ich produktov, zakoktal sa. Vraj majú aj produkty v rade EcoBeauty. A že sa s tým šampónom môžeš osprchovať aj vonku a on sa rozloží. Chápem, že je to chlap a podľa stereotypov je v poriadku že také veci nevie, no je aj obchoďák! A v takejto pozícii je faux pas nepoznať svoj produkt. Toto moje presvedčenie mi navyše potvrdzuje sales tréning od Procter & Gamble, ktorého som sa kedysi zúčastnila.

O tom, že „každá firma je MLMko“, alebo „neúspešný len ten, kto sa málo snaží“ som písama v inom článku, kde vyvraciam argumenty MLM markeťákov.

EDIT: Za posledné týždne mi veľa z vás píše s tou istou otázkou – vraj ťa ťahajú po súdoch, je to pravda? Krátka odpoveď je nie, s nikým sa nesúdim. Ak chceš o tom ale vedieť viac, spísala som to do príspevku na Instagrame. Deň po uverejnení som mala taktiež videohovor so zakladateľmi, kde potvrdili všetky údaje písané v článku. Ak sa však niečo zmenilo a mám tu chybu, napíš mi a pozriem sa na to. 🙂

Rada si prečítam tvoj názor o tomto projekte nižšie v komentároch! 🙂

P.S.: Ďakujem za obrovské množstvo podporných a pekných komentárov či správ na Instagrame. Momentálne tu nie sú viditeľné pretože som prešla na jednoduchšiu možnosť komentovania – prostredníctvom tvojho FB účtu. No všetky som si prečítala a uložila ako motiváciu do ďalšej tvorby.

Prečítaj si aj: