Prvý „blog“ som si založila v roku 2013. A potom ďalších dvadsať v nasledujúcich rokoch. Nebrala som to nijak vážne, dokonca som na väčšine z nich nemala ani publikované články. Najviac ma bavilo hrať sa s jednotlivými platformami, dizajnom stránky, vymýšľať názvy a slogany.
Ten, na ktorom sa nachádzaš momentálne, vznikol pred necelými dvomi rokmi, z čoho naozaj funguje len rok (od mája 2019). Aj keď sa to môže zdať ako krátka doba, veľa som sa toho naučila. Hlavne to, že ťa nič nenaučí tak dobre, ako vlastná skúsenosť. No hodí sa aspoň tušiť, čo všetko sa môže pokaziť počas začínania s blogom. Alebo aj po rokoch blogovania.
Na začiatok ešte chcem povedať, že tu budem vyjadrovať vlastný názor. Nepovažujem sa za bezchybného blogera, a viaceré z nižšie uvedených chýb som robila aj ja. A iné zase stále robím. Rovnako článok nemá v pláne nikoho uraziť – skôr pomôcť na ceste k lepšej blogerskej scéne. Za pomoc pri zostavovaní jednotlivých bodov ďakujem mojim sledovatelom na Instagrame, a členom skupiny BLOGGERSRE.
Článok je rozdelený na dve časti: spravovanie blogu a online prezentácia seba samej.
Spravovanie blogu
Pol anglicky, pol slovensky
Nehovorím teraz o dvojjazyčných blogoch. Myslím webstránky, kde sú doména, kategórie a niekedy aj nadpisy v angličtine. Zvyšok obsahu, a teda aj celé články sú v slovenskom jazyku. Pôsobí to nejednotne, a chaoticky na slovenského čitateľa. Naopak, pokiaľ na tvoj blog zavíta anglický návštevník, po chvíli zistí, že sa vlastne nič nedozvie, a odíde. Týmto sa zvyšuje miera okamžitých odchodov, a to rozhodne nepomáha pozícii tvojho blogu vo vyhľadávaní. Niekedy je to kvôli nastaveným widgetom či téme, no aj to sa dá zmeniť. Len sa s tým treba viac pohrať – a hlavne prísť na to, že ešte niekde je skrytá chyba.
Súvislý text od začiatku po koniec
Na strednej škole nás učili, že každú novú myšlienku musíme začať písať do nového odstavca. Na blogu to platí ešte viac. Využívaj nadpisy, podnadpisy, pridávaj ilustračné obrázky. Poďakujú sa ti nielen čitatelia, ale aj SEO, keďže bude tvoj článok čitateľnejší aj pre vyhľadávače.
Ale ako sa hovorí, všetkého veľa škodí. Článok by nemal vyzerať ani ako prehliadka všetkých typov písma s prílohou polovice galérie z mobilu.
Chceš svoj blog posunúť na vyšší level? Na vlastnú doménu, upraviť si dizajn podľa seba… Odporúčam domény aj webhosting od WebSupport-u, ktoré používam aj ja. 🙂

„Kikiríkaté“ farby
Farebným prevedením blogu vieš čitateľa u seba udržať dlhšie, no aj rýchlo odplašiť. Väčšina stránok si vyberie pár farieb ako svoj motív, a ten potom všade používa a ladí k nemu aj použité fotografie. Web dizajn je ale aj pre mňa (zatiaľ) nepochopiteľná mágia. Čo som týmto bodom chcela povedať, je: bledomodrý text na žltom pozadí sa číta naozaj ťažko. Pred publikovaním si prezri celý článok – či je prehľadný a čitateľný (farebne aj veľkosťou písma, fontom…).
Príliš obyčajný obsah
Sú typy článkov, ktoré fungujú celebritám. Sú ľudia, ktorí si prečítajú aj o tom, akým toaleťákom si utiera zadok Kim Kardashian. No tebe pravdepodobne veľkú návštevnosť neprinesú dve A4 o káve s kamoškou. Pokiaľ nie si známa ako Kim.
TIP: Prečítaj si o tom, ako ukľudniť svoje telo počas záchvatu úzkosti – bez liekov.
Gramatické a štylistické chyby
Myslím, že každý dospelý človek by mal ovládať gramatiku, a bloger ešte o to viac. Preklepy sa stanú, nie že nie, ale pravidelné chyby typu „pekný ľudia“, by sa na tvojej stránke naozaj objavovať nemali. Joj, a aby som nezabudla – používaj font písma, ktorý podporuje diakritiku.
Štylistické chyby zase neznamenajú, že máš písať podľa šablóny. Svojský štýl je skvelý. Aj ja sama vyhľadávam blogerov, ktorí píšu svojim jazykom. Niektorí až doslova „ako im huba narástla“. Vyššie som písala o dôležitosti originálneho obsahu. Dovolím si tvrdiť, že ak máš ako-taký following a svojský štýl písania, môžeš písať o čomkoľvek. O sto krát opísanej téme, sebeväčšom klišé, či o káve s kamarátkou. Poznám ľudí, čo ťa svojimi slovami dokážu donútiť čítať aj leták z Kauflandu stále dookola. A ty to ešte k tomu čítaš rád.
Tu sa dostávame k ďalšej sekcii…
Online prezentovanie seba
Keď začneš tvoriť online, robíš zo seba značku. To, akou značkou sa staneš, záleží len na tebe, a tvojej online prezentácii. Navyše, slovo „Influencer“ už je brané takmer ako nadávka. Ľudia si viacej cenia skutočných ľudí. Ľudí, s ktorými môžu budovať vzťah a veriť im. Tak… Chceš sa stať influencerom, alebo človekom s vplyvom?
Spolupráce ako päsť na oko
Predpokladám, že tento bod málokoho prekvapí. Reklamu samú o sebe nemá rád asi nikto z nás. Teda, pokiaľ nie je dobre spracovaná, čo bohužiaľ väčšinou nie je. Mimochodom, ak chceš pravidelný prísun zlého influencer marketingu, odporúčam sledovať účet Cringefluenceri.
Možno tiež teraz začínaš s blogom a hovoríš si, že ty taká nikdy nebudeš. Že si „budeš spolupráce precízne vyberať“. Ja by som si veľmi priala, aby tomu tak skutočne bolo. Pretože ponuky spoluprác budú rásť priamo úmerne s rastúcim počtom tvojich sledovateľov. A väčšinou síce budú fotogenické, no totálne od veci. Prosím, neber každú. Naozaj si vyberaj, a nepoužívaj tú vetu len ako frázu. Alebo keď už každú zoberieš, aspoň sa zamysli nad jej spracovaním…
Odhalené fotky = dvojsečná zbraň
Chceš získať veľa sledovateľov? Nahoď tangá, zhoď podprsenku a skombinuj to so správnymi hashtagmi. Pravdepodobne ti to okamžite boostne okrem počtu followers aj sebavedomie. Zaplavíš sa v komentároch ako je „na spapkanie“ , „wow, sexi“, „máš krásny zadoček“ a podobné cringe frázy… No ak je to tvoj cieľ, go for it.
TIP: Prečítaj si o skúsenosti so sexuálnym zneužívaním na vlastnej koži.
Nudita sa ale dá zobrať aj z iného uhla. Kráľovnou toho je podľa mňa Natália Muchová, ktorá síce často postuje odhalenejšie fotografie, svojimi popiskami z nich robí niečo viac ako bežné „pozri aká som sexi a povedz mi to“. I keď sa samozrejme stále objavia aj také.
Čo by si na tento zoznam pridal ty? Aké boli tvoje najčastejšie chyby v začiatkoch? Rada si o nich prečítam nižšie v komentári.